VIBORG LUFTFOTO

DENNE SIDE OPDATERES SNAREST MED BESKRIVELSE AF DE NYE EU-REGLER - SAMT DE DANSKE - FOR DRONEFLYVNING

Droneflyvning i Danmark reguleres af Lovbekendtgørelse nr. 1256 af 24/11/2017 om flyvning i bymæssigt område ("Bydronebekendtgørelsen") og bekendtgørelse nr. 1257 af 24/11/2017 om flyvning udenfor bymæssigt område ("Landdronebekendtgørelsen"). Nedenfor giver jeg lige de væsentligste detaljer i de to bekendtgørelser.

Anskaffelse af drone: Uagtet om man er amatør eller professionel skal enhver drone over 250 gram registreres hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST). Tillige skal man som minimum have et "Dronetegn". Det kan erhverves gratis på TBST hjemmeside (tbst.dk) - og det tager ca. 15-20 minutter, hvis man har sat sig lidt ind i flyvereglerne (bekendtgørelsen). Formålet med dronetegnet er, at man kender de basale regler for flyvning med drone, så man ikke udgør en fare for sig selv og andre. Dronetegnet giver KUN mulighed for flyvning uden for bymæssigt område (150 meter fra bygrænsen).

Forsikring: En drone skal være ansvarsforsikret, så man er dækket ind, hvis dronen falder ned i en bil, en barnevogn eller i hovedet på en anden person. Forsikringen skal kunne udløse en forsikringssum på 0,75 mio. Special Drawing Rights (SDR), jf. artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 785/2004 af den 21. april 2004. SDR er en fiktiv standardvaluta, som bl.a. bruges, hvis din flyrejse bliver aflyst, eller hvis du mister din bagage. 0,75 mio. SDR svarer til ca. 6,7 mio. kroner.

Flyvning uden for bymæssigt område: Maksimal flyvehøjde er 100 meter over jorden (Above Ground Level, AGL) og der gælder vigepligtsregler, hvor dronen altid skal vige (eller lande) i forhold til bemandet trafik - f.eks. rednings-/lægehelikopter, privatfly eller anden lavtgående trafik. Herudover skal droneføreren altid have dronen i syne (Visual Line of Sight, VLOS). Endelig er der regler om afstand til beboelser, offentligt vej, jernbaner og broer, ligesom der skal være en sikkerhedszone i forhold til andre mennesker (radius = flyvehøjden, dog minimum 15 meter og maks. 50 meter).

Droneføreren skal også være over 18 år. Er vedkommende yngre end 15 år, skal TBST test udføres og bestås sammen med dennes værge. Er droneføreren under 12 år, skal flyvning med droner over 250 gram overværes af en myndig person.

Flyvning indenfor bymæssigt område: Må KUN ske, hvis man har "Dronebevis" (også selvom dronen vejer under 250 gram). Det kræver et kursus hos en af TBST godkendt udbyder, og at man har eller er tilknyttet et firma med et gyldigt CVR-nummer. Af sikkerhedsmæssige årsager skal politiet underrettes om planlagt flyvning mindst 24 timer i forvejen. Det er simpelthen for at politiet kan kontakte droneoperatøren, hvis f.eks. en redningshelikopter skal flyve lavt for at finde en dement beboer fra et plejehjem, et forsvundet barn, en selvmordstruet person - eller hvis politiets aktionsstyrke skal indsættes (fast-roping) på en bygning i byen. Flyvning i bymæssigt område må foregå op til 120 meter AGL og skal også være VLOS. Med dronebeviset må man flyve over veje og mennesker (hvis de er orienteret) i bymæssigt område, men der skal selvfølgelig træffes alle mulige foranstaltninger til at nedbringe risikoen for udenforstående ("tredjemand").
Der kan herudover være situationer, der kræver særlig tilladelse (indhentes fra TBST i god tid), f.eks. flyvning over menneskemængder, der ikke er en del af operationen, flyvning over maks. højde, flyvning uden for synsvidde (Beyond Visual Line of Sight) m.m.

Bekendtgørelserne findes på TBST hjemmeside samt på https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1256 og https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1257 (skal opdateres).

 

Jeg har naturligvis den krævede uddannelse (dronebevis), så jeg kan flyve erhvervsmæssigt i bymæssigt område. Og som det ses af mit dronebevis, har jeg fløjet med droner i snart to år (mere end to år, hvis man tæller træning og uddannelse til droneprøven med). Tillige må jeg flyve om natten - og er det FOR mørkt, har Mavic 2 Enterprise Dual mulighed for montering af en kraftig LED-projektør, som kan oplyse mørklagte objekter, hvis der er behov for dette.

Herudover er alle mine droner behørigt ansvarsforsikret, ligesom jeg holder status - dvs. sørger for at vedligeholde min træning med flyvning af alle tre droner.